مقالات

لوله های پنج لایه

لوله های پنج لایه

لوله پنج لایه چیست؟

لوله های پنج لایه یا لوله های PEX AL PEX در واقع نسل جدیدی از لوله ها هستند که از فلز و پلیمر ترکیب شده اند و کاربرد خاص خود را در صنعت دارند. به طور کلی لوله پنج لایه از یک لایه آلومینیومی ساخته شده است که بین دو لایه قرار میگیرد. این دو لایه چسبنده در واقع به قسمت فلزی لوله پلاستیکی داخلی و خارجی متصل می شوند.لایه فلزی در امتداد طول لوله به عنوان یک مانع عمل می کند و سبب کاهش نیروی ضربه های محکم و ناگهانی می شود. در واقع لوله های پنج لایه از یک لایه آلومینیوم دولایه پلیمر و دو لایه چسب ساخته شده اند و معایب لوله های فلزی و پروپیلن در آنها رفع شده است. از این رو دارای کاربرد بیشتری برای استفاده در ساختمان ها و سایر انواع لوله کشی هستند. رشد روز افزون تکلونوژی که تاثیری شگفت انگیز در ساخت انواع تجهیزات ساختمانی دارد از دلایل تولید لوله های پنج لایه محکم و با دوام است.

 

کاربرد لوله های پنج لایه

لوله های پنج لایه از جمله لوله های بی عیب و نقص و پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می روند

لوله های پنج لایه به دلیل کیفیت ساخت بالا می توانند انتخابی مناسب برای استفاده در سیستم های موتورخانه ها باشند.از پرکاربردترین لوله هایی که برای قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد لوله های پنج لایه می باشد.

_ قابل استفاده در سیستم های بهداشتی با آب سرد و گرم

_ قابلیت استفاده در سیستم های گرمایشی

_ قابل استفاده در سیستم های تهویه مطبوع

_مناسب برای استفاده در سیستم گرمایش کف

 

موارد استفاده از لوله های پنج لایه

لوله های پنج لایه علاوه بر تاسیسات ساختمان سازی تاسیسات آبرسانی-صنایع پزشکی و بهداشتی- سیستم های حرارتی و برودتی و کاربرد صنعتی است.

 

مزایای استفاده از لوله های پنج لایه

_ لوله های پنج لایه به سادگی قابل نصب هستند و اتصال آنها نیز راحت می باشد.

_این لوله ها به شکل مناسبی عایق بندی شده اند.

_ در برابر خورگی دارای مقاومت مناسبی هستند.

_ این لوله های پنج لایه دارای وزنی سبک بوده و در نهایت انعطاف پذیر می باشند.

_تحمل دمایی و تحمل فشار مناسبی برای لوله های پنج لایه وجود دارد.

_عدم نفوذ اکسیژن به داخل لوله و افت فشار کم به دلیل سطح نرم داخل لوله به عنوان یک ویژگی مطلوب در لوله های پنج لایه محسوب می شود.

_در لوله های پنج لایه به شکل مناسبی نقص های موجود در هر یک از لوله های فلزی و پلیمری حذف شده است.

_حمل و نقل لوله های پنج لایه بسیار راحت است.

_لوله های پنج لایه دارای طول عمر مناسب هستنند و دوام زیادی هم دارند.

_لایه های تشکیل دهنده لوله پنج لایه شامل دو قسمت خارجی و داخلی است.این لایه ها به وسیله آلمینیوم به کار گرفته شده در آن دارای قدرت مقاومتی بالا در برابر حرارت و فشار زیاد می باشند.

_از جمله ویژگی های لوله پنج لایه می توان نصب آسان آن در سیستم های موتورخانه ها و بخش های مختلف صنعتی امکان برش و خم شدن لوله مقاومت و استحکام کافی طول عمر طولانی را نام برد.

_هدف از به کار گیری لوله های پنج لایه در ساختمان سازی افزایش عمر لوله های به کار رفته در ساختمان های جدید و تعدیل هزینه ها می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *